Fredag 31. oktober arrangeres Halloween i Nysetergruvene på Grua.

Denne dagen vil gruvene være fylt med skrekk og gru; flaggermus, edderkopper, spøkelser, zombier, hekser og demoner. De som kommer helskinnet inn de første 350 meterne vil bli belønnet med heksebrygg og knask langt inne i de over 100 år gamle gruvene.

Salg av billetter og fakler foregår bak Hadeland Bruktbil, og fakkelbokser blir satt opp hele veien opp til gruvene (ca. 20 minutter oppoverbakke), men det er ganske mørkt og muligens litt skummelt å gå gjennom skogen likevel.

Det aller skumleste blir selvsagt å gå inn i selve gruvene. Der inne vil man støte på edderkopper, skjeletter, hekser, spøkelser og flaggermus (kanskje til og med en levende…). Gruvene blir “pyntet” med de utroligste ting denne dagen, og publikum må gå på egenhånd inn i mørket. Langt inne i fjellet vil det bli utdeling av heksebrygg og godteposer til de barna som har kommet seg velberget inn, og kanskje en kaffetår til de voksne, før de må prøve å finne veien ut igjen. På utsiden vil det bli bål og mulighet for å få kjøpt seg en pølse.

Halloween har røtter i den katolske allehelgensdagen. Utvandrere fra England og Irland tok tradisjonene med Halloweenfeiringen med seg til USA, der den har blitt modernisert til sin nåværende form. Gjennom årene har den tatt opp i seg trekk fra andre høstfester, blant annet romerske, keltiske og meksikanske tradisjoner.

Skikken med å gå fra dør til dør har sin opprinnelse i 1800-tallets feiring i Irland og England. I følge folketroen kunne de døde ferdes fritt allehelgensaften. Denne kvelden reiste de rundt i store følger som ble kalt åsgårdsrei. Både i England og Irland var det vanlig at ungdom gikk i maskerte åsgårdsreier mellom gårdene.

Halloween i gruvene arrangeres for sjette gang og er et samarbeid mellom Hadeland Bergverksmuseum og Hadeland Bergverksmuseums venneforening. Publikumsantallet har steget år for år, og i 2013 var det rundt 270 besøkende fra alle Hadelandskommunene, samt besøkende fra Nittedal. I tillegg er vi rundt 25 personer som sørger for at arrangementet kan gjennomføres.